Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi





Opis
Webinarium
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to młody człowiek, który potrzebuje konkretnego wsparcia przy realizowaniu zagadnień podstawy programowej. Pod pojęciem specjalne potrzeby ucznia, często skupiamy się na charakterystyce i zaopiekowaniu ucznia niepełnosprawnego, z zaburzeniami rozwojowymi, często pomijając ucznia zdolnego, który też potrzebuje konkretnego prowadzenia. Dobra analiza podmiotu sprawy to rozumienie specjalnych potrzeb edukacyjnych, a przede wszystkim wdrożenie wyrównywania szans edukacyjnych wszystkich uczniów. Zadaniem każdego nauczyciela, w całym procesie edukacji jest prowadzenie obserwacji pedagogicznych- na bieżąco udzielanie i wdrażanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Często jest to wymagane tylko od pedagoga czy danego specjalisty w placówce. Warto jednak pamiętać, że za ten proces odpowiedzialny jest każdy nauczyciel pracujący z dzieckiem. Dobre określenie procesu edukacji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi pozwoli dobrze zorganizować wsparcie dla niego, jednocześnie pozwoli unikać błędów, które mogą wydawać się nieistotne, a znacząco wypływają na funkcjonowanie dziecka w placówce. Podczas spotkania słuchacz pozna podstawy prawne oraz wymagania dotyczące pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dowie się w jaki sposób zorganizować swój warsztat pracy, aby miał sens i wpływał pozytywnie na funkcjonowanie dziecka- zarówno w placówce oświatowej jak i w środowisku rodzinnym. Zdobytą wiedzę będzie mógł wykorzystać do organizacji swojej pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak również wdrożyć poznane praktyki w system kształcenia w swojej placówce.
Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
CELE:
Teoretyczne:
-zapoznanie z podstawą prawną pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
-zapoznanie z zadaniami, które są stawiane przed placówką i nauczycielami podczas edukacji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
-charakterystyka ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Poznawcze:
-przedstawienie znaczenia roli obserwacji pedagogicznej
-jak zorganizować pracę i wspierać ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych
-jak w praktyce zastosować obserwacje pedagogiczne
-jak wspomagać rozwój ucznia na poziomie jego możliwości
Adresaci
-
Nauczyciel
-
Pedagog
-
Specjalista
-
Rodzic
-
Terapeuta
Prowadzący
mgr Katarzyna Bukała- Litwin
Ukończony Uniwersytet Rzeszowski: Wydział Matematyczno- Przyrodniczy, nauczyciel fizyki i matematyki, edukacji wczesnoszkolnej, oligofrenopedagog, terapeuta dzieci i młodzieży z zaburzeniem ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi, dyrektor pedagogiczny w Niepublicznej Specjalnej Szkole Podstawowej SOLIS RADIUS w Rzeszowie, koordynator merytoryczny przedszkola specjalnego, trener TUS. Od 6 lat współpraca z uczelniami realizującymi studia podyplomowe w zakresie kształcenia specjalnego mi.in: Collegium Balticum Szczecińska Szkoła Wyższa), prowadzenie szkoleń Rad Pedagogicznych. Ukończone kursy i szkolenia m.in.; 3 stopniowy kurs terapii behawioralnej - Stosowana Analiza Zachowania , Stymulowanie umiejętności komunikacyjnych i zdolności skupienia uwagi u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu G.Davies, Szkolenie HANDLE ®, VB-MAPP, Funkcjonalne wykorzystanie Stosowanej Analizy Zachowania, Picture Exchange Communication System, Sposoby pracy z dziećmi i dorosłymi osobami ze spektrum autyzmu – przejawiającymi zachowania problemowe – według modelu Pozytywnego Wspierania Zachowań (G.LaVigne) oraz szkolenia, warsztaty, konferencje związane z poszerzaniem wiedzy na temat zagadnień pedagogiki specjalnej, metod pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (spektrum autyzmu), zarządzania w oświacie, organizacji kształcenia specjalnego, rewalidacji i pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu