Rozwijanie kompetencji kluczowych u uczniów niezbędnych na rynku pracy





Opis
Webinarium
Kompetencje kluczowe wpisane są w podstawę programową kształcenia ogólnego. Każdy nauczyciel jest zobowiązany rozwijać je na swoich lekcjach. Dodatkowo szkoły powinny wykorzystywać do tego celu zajęcia pozalekcyjne oraz organizowane przez siebie imprezy, uroczystości i inne wydarzenia. Świadomość tych faktów wymaga od dyrektorów szkół właściwego działania i prowadzenia pod tym kątem nadzoru pedagogicznego. Nauczycieli natomiast zobowiązuje do planowania pracy na lekcji tak, by odpowiednio dobrane metody i formy pracy służyły kształtowaniu wszystkich kompetencji kluczowych. Dobrze byłoby zyskać świadomość, jakie działania, pojawiające się na danej lekcji w sposób naturalny, temu służą, a jakie trzeba stwarzać, maskując początkową sztuczność, by każda kompetencja została zaznaczona na większości prowadzonych zajęć. Wszystkie kompetencje kluczowe (porozumiewanie się w języku polskim i obcym, kompetencje matematyczne, naukowo-techniczne, informatyczne, społeczne i obywatelskie, uczenia się, inicjatywność i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturalna) są istotne z punktu widzenia ucznia, który kiedyś będzie się musiał odnaleźć w dorosłym życiu, w tym na rynku pracy. Odpowiedzialna i nowoczesna szkoła działa w interesie swoich uczniów. Wie, czego musi nauczyć i jak to zrobić. Planowane spotkanie pozwoli uczestnikom zrozumieć stawiane wobec nich oczekiwania i pokaże spojrzenie na te kwestie, które ułatwi organizację procesu edukacyjnego.
Rozwijanie kompetencji kluczowych u uczniów niezbędnych na rynku pracy
CELE:
Zapoznanie się z kompetencjami kluczowymi celem ich zrozumienia.
Przedstawienie podstawowych działań służących kształtowaniu kompetencji na lekcjach.
Wskazanie konieczności planowania dodatkowych inicjatyw nauczycielskich, które nie wynikają ze specyfiki prowadzonego przedmiotu, lecz muszą być podejmowane w celu wyposażania uczniów we wszystkie potrzebne kompetencje.
Omówienie innych inicjatyw realizowanych przez szkoły celem kształtowania kompetencji kluczowych.
Adresaci
- nauczyciele,
- Dyrektorzy
Prowadzący
Dr. Jolanta Wasilewska
Jest nauczycielem dyplomowanym z wieloletnią praktyką w szkole. Obecnie zajmuje się sprawami związanymi z przestrzeganiem przez szkoły przepisów prawa. Szczególnie bliska jest jej tematyka związana z edukacją włączającą. Prowadzi szkolenia i zajęcia odnoszące się do prawa oświatowego i organizacji w szkołach wsparcia dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.